2014-06-16

när man kan tassa ut en tidig morgon och plocka sallad till frukostmackan

 
 
Ja, det var verkligen på tiden att vi fick våra odlingsbäddar byggda och fyllda med jord, kogödsel och massor av plantor och frön i år. Varken jag eller mannen har känt något som helst sug efter att odla något tidigare. Men sensommaren förra året så projekterade vi och byggde fyra fantastiskt gedigna och noga sammanfogade odlingsbänkar. Stora rejäla som vi oljade med en samma pigmenterade olja i nyans arkitektgrå,  som vi använt till våra altaner och trädäck.
 
 
 
 
 Vi har tre odlingsbäddar och i mitten har vi satt en två meter hög stör där humlen friskt började klättra så fort den kom ner i jorden. Vissa saker hann knappt komma UPP ur jorden innan jag misstog dem för ogräs och rensade bort hälften av salladen. Nybörjarmisstag nummer ett. Nummer två är att vi satt potatis och jordgubbar för tätt. Hade ingen aning om att potatisplantor blir så in i vassen höga. De skuggar ju jordgubbarna som faktiskt är väldigt många. Måste se till att få sol på dom bara. Drar nog upp några potatisplantor... Solvarma jordgubbar tränger sig före på min topplista.
 
 


Vi har lagt vanliga betongplattor mellan huset och odlingsbänkarna och grävde ner en dräneringsränna som ska fånga och leda bort regnvattnet från huset. Det hade jag aldrig tänkt på om jag varit ensam i projektet. Tur man har olika fokus och har glädjen att vara två i det som händer och sker. På bilden ovan syns dessutom min favorit. Chokladmynta. Jag kan verkligen inte låta bli den när jag går förbi. Den luktar så ljuvligt gott. Men jag vet inte riktigt vad jag kan använda den till. Är det någon som har tips?
 


 
Jag måste faktiskt ge lite cred till min bloggvän Weronica mitt upp i min lilla grönskande glädje. Hon med sin fantastiska blomstrande trädgård var helt klart en av komponenterna som väckte min längtan efter gröna fingrar. Jag har inga rosor och blomsterrabatter att glädjas åt som hon har ännu. Men det kan komma. Det kan det nog.
 



Dessa små tuvor köpte jag till påsk och de har levt ända tills i dag faktiskt. Men nu hade de torkat en gång för mycket. Men jag hann fånga dom på bild. Med det tackar jag för en fin tid tillsammans små gröna tuffsor...



 
 
foto: Tina Sundling | pepparochvanilj.se